joi, 25 martie 2010

Expiră la ...

*despre perisabilitatea datelor

Concluzia acestui început de an: tot ce am în portmoneu expiră! Mai mult, 60% din "tot ce am în portmoneu" va expira brusc și concomitent! Nu mă refer atât la bani și pastile de ibuprofen, cât la lucruri mai puțin evidente și mult mai serioase: cărți de vizită (numerele de telefon, adresele de email, site-urile - toate se schimbă), buletin, card de reducere, carnet de conducere, carduri  bancare, abonamente  etc.
Povestea expirării mele începe în 2 februarie când am intrat la ghișeul RATUC de lângă Teatrul Lucian Blaga pentru a-mi face abonament. Am întins toate actele necesare doamnei, și ea le-a luat pe rând la purecat. 
-Studacrdu' ăsta-i expirat! Ai altu'?
Am luat cardul în mână și m-am uitat la valabilitate ...-01.2010, deci expirase de două zile. Și nu, nu aveam altul. Unul nou costă 20ron, deci m-am îndreptat spre un bancomat pentru a scoate suma. Dar, surpriză, cardul bancar era expirat din luna noiembrie. Am intrat în sediul BT sperând să găsesc cardul reemis.
- Da, da, cardul a fost reemis mi s-a spus, dar dacă nu este ridicat în termen de două luni, banca îl distruge.
Calculez rapid: noiembrie-decembrie, decembrie-ianuarie. e 2 februarie => cardul meu e deja distrus. Cer re-reemiterea cardului.

Două săptămâni mai târziu - să fi fost 17 februarie, deschid formularul Studcard online și încep să-l completez:
Nume, prenume ____
domiciliu ___
serie, număr buletin ___
data expirării 24.02.2010!
Peste o săptămână îmi expira și buletinul iar procesarea Studcardului dura aprox. 10 zile. 

Procesul a fost, pe scurt, următorul:
Studacard:
După 10 zile de la completarea online a datelor, studcardul meu nu era gata. Nici după 14 și nici după 16 zile. Între timp împlinisem 24 de ani, ceea ce scimba "datele" problemei. Am decis într-un final să sun "staff-ul Studcard", ca să mi se confirme emiterea cardului și posibilitatea de a-l ridica de la sediul băncii. Total: 20 zile.
Card BT:
A fost gata în timp - 5 zile
Buletin de identitate:
Trei drumuri la Primărie + (minim) o săptămână până la eliberare.
Total: cine mai știe?!


În ciuda birocrației din Primărie, am fost plăcut impresionată de servicii și de angajați. Tot sistemul e bine pus la punct, iar la coadă se stă pe bază de număr, deci hărmălaia e (semi-)evitată și (demi-) organizată. O doamnă în vârstă se uita nedumerită la aparatul de unde trebuia să-și aleagă număr, fără să știe pe ce buton trebuie să apese. Am întrebat-o unde are de mers, și mi-a zis: La chirii. Chirii? Doamnă dragă, nu trebuie decât să citiți lista și când vă dați seama mai exact la ce departament aveți de mers, puneți degetul pe titlul lui, și veți primi numărul, i-am zis. Am întâlnit-o apoi la coada de la Casierie. Era la fel de nerumerită:
Pentru noi era mai simplu când era o singură coadă: ne așezam oriunde și așteptam. Acum nici nu văd până acolo și mă dor ochii din cauză la lumina aia.
Într-adevăr, erau cinci-șase cozi paralele, numerele nu erau strigate ci doar afișate pe panouri cu leduri roșii, iar doamna nu vedea la distanță. Ca lucrurile să fie și mai complicate, numerele nu erau consecutive de la o casă la alta. Două funcționau pe 476x, alte trei-patru pe 723x. 
Am descoperit însă că dacă mergi la Primărie la finele programului, nu mai trebuie să stai la nicio coadă, și, în mod suprinzător, doamnele funcționare nu sunt țepoase.

După eliberarea Studcardului nu am putut să-mi fac abonamentul - din lipsa buletinului, dar despre amabilitatea doamnelor de la RATUC nu discut. Nu merită, pentru că e prea rară. Dar le respect pentru că fac una dintre meseriile pe care eu le-am catalogat ca fiind: Cele Mai Oribile Meserii din România, la același nivel cu cei care vând ziare în alte conserve anti-claustrofobice.
Serviciile BT au fost acceptabile față de serviciile/operativitatea băncii Volksbank, având în vedere faptul că ambele au oferit aproximativ același serivciu: reemiterea unui card (bancar/studcard)

M-am amuzat realizind faptul că un studcard (card pentru reduceri) costă 20lei și este valabil doi ani, un card la BT costă 9.5lei și are tot o valabilitate de 24 de luni iar un buletin costă 7lei+4lei (timbru fiscal) și e nevoie de 10 acte pentru eliberarea acestuia - valabilitate 10 ani. Dar, după ce le ai pe toate acestea poți beneficia de un abonament gratuit pe transportul în comun.

Azi e 25 martie. Am buletin nou, am card nou, am studcard nou, și, în fine, am un super-abonament RATUC până în luna iulie. Mi-am recuperat identitatea, drepturile, și mobilitatea, și sunt un cetățean mulțumit - cel puțin până începe tura 2 (carnet de conducere, legitimație bibliotecă etc.)!

3 comentarii:

liviu spunea...

emm,
imi place mult acest text: e in tandem cu conținutul; (un fel de contabilitate)

Unknown spunea...

foarte simpatic asezai acesti "picuri":)

Unknown spunea...

vine si "ț-ul" omis :)